Joanna Lundins förra bok En skola som fungerar - för alla (2017) är en av mina absoluta favoriter när det kommer till böcker som jag tycker att all skolpersonal borde läsa. Jag hade därför mycket höga förväntningar på denna bok som kom nu i december 2020. Den nya boken lever helt klart upp till mina förväntningar.
I den här boken beskriver Joanna Lundin själva görandet, hur vi ska göra för att alla elever ska kunna få ett gott lärande i skolan. Hennes utgångspunkt är att vi redan vet och förstår att vi behöver förändra undervisningen för att alla elever ska kunna lära sig, i boken berättar hon ingående men lättillgängligt hur detta kan göras. Boken är praktisk och innehåller många konkreta tips, saker som lärare kan starta upp och göra med en gång. Samtidigt ger den utrymme för reflekterande såväl enskilt som i grupp. Förutom Joannas egna tankar finns kopplingar till forskning och berättelser om hur några olika lärare arbetar. Detta ger både tyngd och viktig igenkänning.
Särskilt gillar jag beskrivningen av HURRA-modellen som jag tidigare hört Joanna berätta om på ett mycket inspirerande sätt. HURRA står för Handleda, Utvärdera, Refektera, Resonera och Arbeta i team. Det är en tydlig och strukturerad modell som kan tillföra mycket utan att vara tidskrävande eller betungande. Den innehåller till exempel vikten av att fira, att glädjas tillsammans och "sätta lite glitter på tillvaron" och det tycker jag verkligen att vi behöver ute i lärares vardag.